لوگو کار آفرینی لوگو کار آفرینی
  • صفحه نخست
  • دوره ها
  • مجله
  • اطلاعیه ها
  • درباره مرکز
  • تماس با ما
  • ثبت نام
  • ورود

تفکر استراتژیک

  • صفحه نخست
  • دوره ها
  • تفکر استراتژیک
تفکر استراتژیک
1401/02/31
  • بازاریابی و مدیریت

تفکر استراتژیک

تفکر استراتژیک چیست و چه تفاوتی با دیگر سبک‌ها دارد؟

تفکر استراتژیک به عنوان «یک توانایی فردی برای تفکر مفهومی، تخیلی، سیستمی و فرصت‌طلبانه برای رسیدن به موفقیت در آینده» تعریف شده است. اما برای درک این مفهوم، شناخت عناصر مهم در تفکر استراتژیک ضروری است. در مقاله‌ی حاضر، ابتدا این عناصر معرفی می‌شوند، سپس تفاوت تفکر استراتژیک با انواع دیگر تفکرها توضیح داده می‌شود.

تفکر استراتژیک موفقیت‌محور است

کلمه‌ی «موفقیت» با توجه به اهداف و استراتژی‌های مختلف، تعبیرهای متفاوتی دارد. برای مثال، موفقیت در یک بازی به معنای برنده شدن در چارچوب قوانین بازی است. موفقیت در یک نبرد نظامی احتمالا به معنای تصاحب یک قلمرو در انتهای این مبارزه است. موفقیت در کسب‌ و کارممکن است به عنوان نفوذ به یک بازار جدید تعریف شود. موفقیت در یک کمپین سیاسی شاید به معنای برنده شدن در یک رفراندوم یا برنده شدن در انتخابات باشد. در نظر داشته باشید که اگر هیچ رقابتی وجود نداشته باشد، نیازی هم به استراتژی نخواهد بود.

ریچارد رومولت (Richard Rumult) در کتابش با عنوان «استراتژی خوب، استراتژی بد» می‌گوید: «استراتژی شامل هدف، پیش‌بینی واکنش‌های دیگران و طراحی اقدامی هماهنگ با این واکنش‌هاست.»

موفقیت نتیجه‌ی یک استراتژی است. بنابراین در مسیر تفکر استراتژیک باید به این قبیل سؤالات پاسخ داده شود:

  • چه عواملی باعث موفقیت می‌شود؟
  • بهترین راه طراحی یک استراتژی متناسب با موقعیت چیست؟

جدا از ایده‌ی رقابت، تعریف موفقیت متأثر از موقعیت و مخصوصا ذی‌نفعان است. موفقیت می‌تواند به عنوان بهبود موقعیت موجود نیز تعریف شود.

با توجه به اینکه استراتژی یک موضوع عملی است، متفکر استراتژیک باید به چند سؤال اساسی پاسخ بدهد از جمله:

  • چه کسی (چه چیزی) موفقیت را تعریف می‌کند؟
  • از چه معیارهایی برای تعریف موفقیت استفاده می‌شود؟
  • عقیده‌ی چه کسی از بقیه مهم‌تر است؟

ویدو کامل

مدت زمان ویدیو: 120

برای استفاده از این قسمت باید ابتدا وارد سایت شوید

اگر در سایت حساب کاربری دارید برای ورود از این لینک استفاده کنید ویا درصورت تمایل در سایت ثبت نام نمایید

مشخصات دوره

  • مدرس: دکتر حسام احمدی
  • تعداد ویدیو: 1
  • زمان (دقیقه): 63
  • سطح: مبتدی
  • تاریخ آخرین بروزرسانی: 1401/02/31

خرید دوره

خرید به قیمت : 10000

به اشتراک بگذارید

تگ ها

  • آموزش
  • فیلم آموزشی
  • دوره آنلاین
  • دانشگاه ارومیه
  • مرکز آزمون
  • پیشرفت
  • موفقیت
  • تلاش
Logo

دفتر کارآفرینی دانشگاه ارومیه با هدف آشنایی جوانان دانشجو با کارآفرینی و فرهنگسازی برای ایجاد ذوق و شوق برای این امر و توانمندسازی آنان برای برپایی و اداره کسب و کارهای نوآورانه از سال 1395 با برنامه-های منسجم و هدفمند فعالیت خود را از سر گرفت.

لینک ها

  • دانشگاه ارومیه
  • مرکز رشد
  • مرکز رشد جامع
  • مرکز کار آفرینی
  • پارک علم و فناوری

خدمات

  • دوره ها
  • ثبت نام
  • مجله
  • اطلاعیه ها
  • تماس با ما

پل های ارتباطی

ارومیه،خ شهید بهشتی ،خ منصور افشار ،مرکز رشد دانشگاه ارومیه

  • ایمیل support@info.com
  • شماره تماس: +44-20-7328-4499

© تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز رشد دانشگاه اورمیه می باشد